Jan blir mentor

Skrevet av: Geir Stian Altmann Larsen
Foto: Geir Stian Altmann Larsen
Dato: 22.11.2013 08:30

Det har lenge vært etterspørsel etter et langdistanseløp for yngre kjørere i Nord-Norge. Nå er det det her, FL-junior 2014. Juniorløpet er lagt opp slik at det ikke er nødvendig å ha vokst opp på en kennel for å kunne gjennomføre det, men det er selvsagt nødvendig å vite litt om hundekjøring.

Overnatting og frakt

Finnmarksløpets rennleder, Rita Hallvig, sier at Finnmarksløpet skal strekke seg langt for å være til hjelp for de som ønsker å delta.
- Vi skjønner jo at det for mange er et økonomisk spørsmål. Det er dyrt å reise til Finnmark for å kjøre løp. Derfor skal vi gjøre så godt vi kan med å finne bosted så lenge kjørerne er i Finnmark i forbindelse med løpet. Også frakt rundt om i fylket, skal vi prøve og kunne hjelpe til med, sier Hallvig.
Rita oppfordrer deltakere, eller foresatte, om å ta kontakt med Finnmarksløpet dersom de har spørsmål angående juniorløpet.

2014 løpet er lagt opp med de beste rammer, både med tanke på løpsopplevelse og sikkerhet. Jan Navjord blir ansvarlig rennleder, og skal også fungere som mentor for deltakerne. Navjord har drevet med hundekjøring helt siden 70-tallet, i tillegg har han jobbet med ungdommer på Finnmarkskollektivet siden 1993. Dette er to ekspertiser som til sammen gjør Navjord unik i jobben som rennleder og mentor for FL-Junior.

 

Håper på rekrutering

- I 1984 var det fire personer som stilte til start i Finnmarksløpet, jeg var en av dem, forteller Navjord. Da var det langt fra en selvfølge at Finnmarksløpet skulle bli det idrettsarrangementet vi ser i dag. Det er viktig at arrangementet blir gjennomført på en måte som gjør at deltakerne sitter igjen med så positiv opplevelse som mulig, understreker den erfarne hundekjøreren.
Før start vil Finnmarksløpet kjøre en obligatorisk juniorsamling kombinert med rookiekurs for de unge deltakerne.
Alle kjørerne skal i tillegg til det obligatoriske sikkerhetsutstyret ha GPS i sleden, slik at det er mulig å følge dem nesten hele veien. Det skal også være følgeskutere i løypa. I tillegg vil sjekkpunktet være bemannet av erfarne folk.
-Vi var pionerer i 1984, men se hvor stort løpet har blitt etter hvert. Og ønsker vi rekrutering til sporten, da må vi også jobbe for det, avslutter Navjord.