Løpet helt åpent

Skrevet av: Ingrid Pedersen
Dato: 10.03.2004 00:10

Frode Holten, Røros, stakk ut fra Kirkenes to og en halv time foran Bjørnar Andersen, Oslo. Vår ekspertkommentator, Robert Sørlie, sier likevel at ingenting er avgjort når det gjelder tetkampen i Finnmarksløpet. Han tror at løpet fra nå og utover vil avgjøres på hviletida. - Det er tragisk for Petter Jahnsen at han må bryte i Kirkenes. Han hadde det friskeste spannet, men sånn er Finnmarksløpet. For å lykkes må absolutt alle detaljer stemme, sier Robert Sørlie.

Robert Sørlie, tre ganger vinner av Finnmarksløpet, vet hva han snakker om. Han mener at løpet er helt åpent, men det er først nå etter at 500 kilometer er tilbakelagt at det virkelige løpet starter.

- Til nå har de i teten kjørt omtrent like fort i sporet, kun minutter har skilt spannene. Nå vil vi nok se større differanse i kjøretidene, spesielt på de lange strekkene. Likevel er det nok på hviletida mye vil avgjøres, tror Sørlie.

De to siste års vinner av 100-mila, Rune Johansen, sliter åpenbart. Sørlie tror at Rune nå kan få problemer med å gjenta bedriften fra de to siste årene.

- Dessverre har slike problemer en tendens til fortsette, men det er ennå for tidlig å avskrive Rune helt. Men det er psykisk hardt for kjøreren å oppleve det Rune opplever akkurat nå, sier Robert Sørlie.

Angriper bakfra

Ut fra Kirkenes lå Bjørnar Andersen nærmere tre timer etter Frode Holten. Det er ikke mye når 500 kilomter gjenstår. Sørlie mener likevel at det er lurt å komme seg raskt ut og bruke natta til å kjøre, med det været og føret som er nå.

- Bjørnar Andersen har hvilt mer en Frode Holten. Bjørnar har ni hunder igjen og tar opplagt ingen sjanser, mens Holten startet ut med et slitent spann. Det vil vise seg hvem som har klarer å disponere hundene sine riktig, avslutter Robert Sørlie.

Selv om det er Frode Holten som fører løpet i teten, tror Sørlie at "gamlegutta" Ralph Johannessen og Roger Dahl kan komme til å kjøre seg oppover på resultatlista.

- Ralph og Roger har til nå ikke hatt samme farta i spannene sine. Deres muligheter ligger trolig i å korte inn på hviletida, mener Sørlie. Fra nå av og utover vil det vise seg hvem som klarer å balansere den vanskelige kniveggen mellom hvile og kjøring.