FL1000: Kampen om kontrollen

I år har Ralph Johannessen hatt føringen i løpet så langt. Han ble nok noe overrasket av Kjell Brennodden som dro rett gjennom Varangerbotn uten å hvile. Det uroer nok Johannessen.

Skrevet av: Dag B. Urdal og Hans-Petter Dalby
Foto: Foto: Anki Ødegård
Dato: 17.03.2010 15:52

I fjor uttalte Roger Dahl at han angret på at han ikke hadde nok is i magen til å hvile på Sirma. – Hadde jeg gjort det hadde jeg vunnet løpet, sa han den gang. I år har Ralph Johannessen hatt føringen i løpet så langt. Han ble nok noe overrasket av Kjell Brennodden som dro rett gjennom Varangerbotn uten å hvile. Det uroer nok Johannessen. Samtidig vet han at Brennodden er nødt til å hvile i Sirma på grunn av stuntet i Varangerbotn.

Alle vet at Harald Tunheim er frenetisk opptatt av å ha kontroll. Spørsmålet er om det er han som tar initiativet til å kjøre først ut fra Sirma. Samtidig ser vi at Bjørnar Andersen har størst fart i sporet. Han er sånn sett en klar «trussel» for de andre.

Fra Sirma handler det om å posisjonere seg inn til obligatorisk åttetimershvil i Karasjok.

Det er overraskende at ikke Ketil Reitan, som har desidert mest hvile siden Kirkenes, ikke tar initiativet. Han har like stor fart i spannet som de andre i tet, så hvorfor kjører han ikke ut? Harald Tunheim, Robert Sørlie og Ralph Johannessen er blant de beste i verden til å motivere hundene sine når det røyner på. Så her er det mange som burde ha gode grunner til å sette av gårde.

Vær og føre er imidlertid forhold som hele tida må vurderes.

Uansett, Johannessen har kontroll så lenge ingen andre tør å dra ut før ham. Hvis det skjer er det ikke lenger han som kontrollerer løpet. Imidlertid, jo lenger teten blir værende på Sirma desto større er sjansen for at de som kommer bak – får sjansen til å avansere, f. eks Sigrid Ekran og Gorm Engen.

Hvem vet, kanskje blir det kolonnekjøring opp til Karasjok?