North Energy og Finnmarksløpet

Skrevet av:
Dato: 27.02.2009 19:07

Hundrevis av utholdende og energiske kilometere i heftig natur over en vinterkledd vidde. Finnmarksløpet er noe North Energy gjerne vil assosieres med. Ikke kun fordi løpet i seg selv er utfordrende og krever muskler, er spektakulært og vekker stor interesse verden over – men ikke minst fordi strategien og filosofien som ligger til grunn for Finnmarksløpet har mange fellestrekk med North Energys.

Samfunnskontakt Christina Søgård kaller rollen som «villmarkseventyrets» samarbeidspartner en perfekt match. – Deres filosofi sammenfaller på mange måter med vår. På lik linje med Finnmarkløpet vil North Energy lede an. Vi er opptatt av å bringe mennesker fra hele verden og fra ulike kulturer, sammen. Finnmarkløpet bidrar som oss til å plassere nordområdene på kartet. Her vektlegges det å være god. Det gjelder både menneskene i virksomheten, men også de som stiller på startstreken. Dette er verdier vi deler og gjerne vil assosieres med, uttaler Søgård.

Målet med North Energys sponsoraktiviteter er å formidle selskapets verdier til samarbeidspartnere, ansatte og samfunnet for øvrig. Der er derfor viktig for oljeselskapet å ta en aktiv plass som Finnmarksløptes samarbeidspartner. Søgård mener et så spennende samarbeid åpner for unike muligheter for å bruke sin sponsorrolle kreativt.
– Sjekkpunktene er bare en av mange arenaer som gir mange muligheter. Eksempelvis kunne arrangementer ved grensen mot Russland brukes som en «binding-act» – en kobling med tanke på viktige relasjoner og fremtidig samarbeid med aktører i øst, påpeker Søgård, som ikke utelukker at noe lignende kan bli aktuelt dersom samarbeidet med Finnmarksløpet blir langsiktig.
– Det håper vi at det gjør. Dette er et arrangement med stort potensial. Å være med som sponsor for Finnmarksløpet er vi svært positive til. De fleste har et forhold til sport og kultur. Arenaer som dette samler mennesker fra hele verden. North Energy betrakter ikke Finnmarksløpet som et viktig arrangement kun for Alta, men som en viktig og spektakulær tradisjon for hele nordområdet, sier hun.

I kontorlokalene til Finnmarksløpet koker det om dagen. I tillegg til at alle sjekkpunktene skal koordineres, skal et korps på 400 frivillige opp å gå i løpet av få uker. Dessuten skal pressen ha sitt. Hans Petter Dalby kan likevel forsikre at alt er under kontroll.
– Vi har full kontroll, ler han, og sier det betyr mye å ha samarbeidspartnere som North Energy med på laget. Han mener Finnmarksløpets visjoner har mange fellestrekk med oljeselskapets.
– Vi er begge forankret i det nordnorske, og energi, konkurranse og utholdenhet står sentralt for begge. North Energy er i likhet med oss en brobygger, og er også opptatt av omdømme- og merkevarebygging, fortsetter Dalby.

I tillegg til at North Energy er Finnmarksløpets elitesamarbeidspartner, skal selskapet følge sitt «eget» «Team Tunheim» gjennom den strabasiøse ferden over Finnmarksvidda gjennom løpet som går av stabelen 7. mars.
– Dette gleder vi oss til og ønsker arrangører, deltakere og frivillige dugnadsyterne lykke til med årets Finnmarksløpet, sier Christina Søgård.