Finnmarksløpet

Webshop

Så skinner sola igjen på Finnmarksløpet

Skrevet av: Christel Larsen/Olav Hatlen
Dato: 09.03.2005 03:30

Etter en trasig start med fokus på mobiltelefoner og fremmede parasitter, står lyspunktene i kø. Det banebrytende utfallet i 500-kilometeren er allerede behørig omtalt. Nå viser det seg at Sparebank1 ønsker en ny sponsoravtale allerede til våren. Når publikumstilstrømningen i tillegg har vært rekordstor, og over 300 frivillige står på som aldri før, er det ingen tvil om at Finnmarksløpet går godt.

Regionbanksjef Per Trygve Holmgren i Sparebank1, er en av dem som liker det han ser, ja faktisk så godt at han allerede nå ønsker å inngå en ny sponsoravtale for neste år.

- Vi ser at Finnmarksløpet er et knakende godt arrangement. Dessuten er det en merkevare som utstråler noe alle oppfatter som positivt, sier Holmgren.

Han utdyper gjerne; - Det er ikke tvil om at det jobbes godt og profesjonelt i organisasjonen. For oss er det helt klart et viktig moment at løpet bidrar til å sette Finnmark på kartet. Løpet har også en samlende funksjon internt i fylket vårt, og dugnadsånden med 300 frivillige sier også sitt, forteller regionbanksjefen.

Strålende fornøyd

Daglig leder for Finnmarksløpet, Nina Prebensen, setter pris på Holmgrens synspunkt, men er ikke overrasket.
- Joda, vi merker at det glir lettere nå enn for noen år tilbake. Det er rett og slett lettere å få inn sponsorer, og de kommer tidligere på banen. Vi har jobbet langsiktig og seriøst, og nå høster vi fruktene av dette arbeidet.

Prebensen forteller at sponsorene er helt avgjørende for Finnmarkløpets eksistens.

- Vi har en halv million kroner i driftskostnader hvert år, og mesteparten av dette dekkes via våre samarbeidsavtaler, forklarer hun. Hun legger til at det ikke er noen grunn til å hvile på laurbærene. - Vårt mål er å videreutvikle løpet. Vi ønsker blant annet å øke premiepotten og da er vi helt nødt til å utvide samarbeidet med sponsorene.

I likhet med Holmgren, forklarer hun den store interessen, i løpets mange gode kjerneverdier. Honnørord som styrke, utholdenhet, teamwork og miljø, slår tydeligvis an.

Frivillige

I følge Prebensen hviler Finnmarksløpets drift på to grunnpillarer; sponsorene og de frivillige. Hun forteller at mer enn 300 engasjerte finnmarkinger er med på dette. Noen kommer også tilreisende fra andre deler av landet, og det er ikke uvanlig at folk bruker ferie eller avspasering for å kunne jobbe med løpet.

- Vi har folk som merker løyper, sjekkpunkter som skal betjenes og hunder som skal veterinærsjekkes. Vi betjener et moderne pressesenter, vi har teknisk delegerte, sjåfører, startere, fotografer, dataeksperter, målgangsansvarlige, speakere, osv. Ja, vi er nærmest som et lite samfunn og når løpsstart nærmer seg, begynner det å krible i kroppene til alle involverte, for da starter vinterens eventyr, avslutter Prebensen.

Partnere