Finnmarksløpet

Webshop

Spørreundersøkelse

Skrevet av: Trond Anton Andersen
Dato: 22.05.2014 10:52

Det ble gjort en spørreundersøkelse for både FL-500 og FL-1000 i forbindelse med evalueringsmøtene etter løpet. Sportslig komité vil ta med seg resultatet av undersøkelsen videre i arbeidet med å forbedre Finnmarksløpet.
I 500 klassen kom det inn 10 skjemaer i retur. For 1000 var det 26 som besvarte og leverte. Blant de 10 FL-500 kjørerne som besvarte, var fordelingen ut fra plassering i årets løp ganske jevn. I 1000 klassen ble ikke samme spørsmål stilt. 

Handlere
Et stort flertall av kjørerne ønsker ikke mindre handlerhjelp under FL. Samtlige 10 som svarte for 500 klassen sa NEI til mindre handlerhjelp. I 1000 klassen svarte 21 NEI, tre svarte JA mens to var usikker.

Sjekkpunkt uten depot
Spørsmålet gikk på om man ønsket noen enklere sjekkpunkt uten depot, kun med mulighet for å sette igjen hunder. Her var det et lite flertall for NEI i 1000 klassen mens tilbakemeldingen fra 500 kjørere var et enstemmig NEI.

Overnattingsfasiliteter
Det har vært en god del prat og uenighet om bobiler, spesielt for 1000 km klassen, der flere mener det er med på å ødelegge løpet. Kjørerne skulle svare på om det var viktig å ha tilgang til egen bobil/campingvogn. Ni stykker mente JA, 12 skrev at det ikke var viktig, fem svarte at de ikke hadde bobil eller campingvogn.
Flertallet i 500 hadde ikke bobil eller campingvogn, og 30 % svarte JA.



500-veteran: Hilde Askildt har kjørt mange gode Finnmarksløp. Foto: Steinar Vik.

Flertallet bor i bobil
En motstridende setning i forhold til siste i avsnittet over? Neida. Neste spørsmål var rett og slett hvor kjørerne bor under løpet. I 1000 klassen viste seg at 14 av de 26 som svarte på undersøkelsen hadde bobil/campingvogn, åtte sov i bilen, fire sov i leid hytte/rom, ingen hadde krysset av for telt eller at de sov i halmen. I 500 klassen var det, som nevnt, få som hadde egen bofasilitet. Sju av 10 krysset av for at de bor i de fasilitetene som tilbys av arrangør.

Villmarkssjekkpunkt
Har også vært et hett tema, Mush Synnfjell har fått mye skryt for den fine atmosfæren på sjekkpunkt Dokkfløy i 2013 og 2014. Det er ikke like stor interesse for å ha slike sjekkpunkter i Finnmarksløpet, særlig ikke i 500 klassen.
Spørsmålet var delt inn i om man ønsket det, og ca hvor mange. FL-1000 kjørerne var delt. Seks svarte JA til villmarkssjekkpunkter, fem NEI. Fem stykker ønsket seg to til tre villmarkssjekkpunkter, fem ønsket kun ett og fire svarte VET IKKE.
Blant 500-kjørerne var svaret et unisont NEI til villmarkssjekkpunkter.

(Artikkelen fortsetter under annonsen)

Langt nok?
Forlengelse av løp er også et aktuelt spørsmål. Besvarelsene fra 500 viste at det var et klart flertall for ikke å forlenge denne klassen. I 1000 var det større usikkerhet. Seks svarte JA til forlengelse, like mange svarte NEI. Halvparten av de spurte var usikker, mao, dødt løp i spørsmålet om forlengelse eller ei.

16-spann
1000 kjørerne fikk spørsmål om man ønsket å øke antallet hunder fra 14 til 16. Også her var det omtrent dødt løp mellom Ja og NEI, noen var usikker og en del mente at dette var bra dersom løpet blir forlenget.

LIVET: Fjell, sol og hundespann. Lykken i livet. Det er dette hundekjørere liker aller best. Heldigvis tar de seg også tid til å evaluere løp slik at ting alltid kan forbedres. Foto: Kjell O. Brun.

Obligatorisk hvile
500 ble utfordret på om de ville har mer obligatorisk hvile enn de 20 timene som er pr i dag. Her var et solid flertall for NEI. De ble også spurt om det var bra å beholde dagens hviltetidspott eller fastsatt hviltid. Også her ble det et unisont JA til å beholde dagens ordning med hviletidspott.

Seks er bra
Antall hunder i mål diskuteres også en del. I 1000 klassen må kjørerne ha med minimum seks hunder til mål for å få godkjent løpet. Spørsmålet ble delt inn i minimums antall med 14 fra start, og med 16 fra start. Flertallet ønsket å beholde dagens ordning hvis man starter med 14, altså seks hunder. Det samme antallet i mål hadde også flertall hvis man øker til 16 hunder fra start.

Sledebelegg
Dagens regelverk for FL-500 tillater maks tre par med sledebelegg i depot. Sportslig komité ville vite hva kjørerne i denne klassen synes om denne regelen. Det var en bred enighet om at det ikke var en bra regel.

Valgfrihet for obligatorisk hvile
FL-1000 har i dag to obligatoriske hviler som er pålagt på bestemte sjekkpunkt. Det er tre timer på Skoganvarre, og 10 timer i Karasjok. I tillegg er det en obligatorisk 16 timers hvile som ikke er på fastsatt sjekkpunkt. 10 av 25 ville bestemme selv hvor obligatorisk hvile skal tas. Åtte ville ikke ha dette valgfritt, sju var usikker.


Partnere