Finnmarksløpet

Webshop

Garnisonen i Porsanger bidro til supre spor

Alle som har kjørt Finnmarksløpet i årenes løp vet hvor avgjørende spor- og løypekvaliteten er for utfallet av løpet. I år har vi fått svært mye skryt for sporkvaliteten gjennom hele løpstraseen. Bak den flotte løypestandarden ligger mange, mange dugnadstimer fra frivillige løypemannskaper både i øst og vest, deriblant fra Garnisonen i Porsanger.

Skrevet av: Dag B. Urdal
Dato: 19.03.2010 14:00

Alle som har kjørt Finnmarksløpet i årenes løp vet hvor avgjørende spor- og løypekvaliteten er for utfallet av løpet. I år har vi fått svært mye skryt for sporkvaliteten gjennom hele løpstraseen. Bak den flotte løypestandarden ligger mange, mange dugnadstimer fra frivillige løypemannskaper både i øst og vest. For andre året på rad stiller Garnisonen i Porsanger opp med mannskap og materiell. 

Den nærmere seks mil lange etappen fra Jotka til Skoganvarre og den åtte mil lange strekningen over Gaisene til Levajok har alltid vært spesielt værutsatt med mye sukkersnø og løse spor som resultat. I år igjen tro Kjetil Hansen ved Garnisonen i Porsanger til og kjørte hele denne delen opp med militær bandvogn. Dermed fikk løypa en helt perfekt hard såle som faktisk bidro til rekordtider over dette vanskelige strekket. - Hjelpa fra forsvaret og bandvognene var av helt uvurderlig verdi for oss, sier presseansvarlig Hans Petter Dalby i en kommentar. 

- Ellers all ære til både løypegjengen fra Vest-Finnmark med Magne Johansen i spissen, og løypegjengen fra Øst-Finnmark med Tom Hardy, Krister Hök, Egil Isaksen og Are Hallonen. Uten deres utrettelige arbeid dag og natt de siste ukene hadde vi ikke kunnet levere det som er i ferd med å framstå som ”The best race ever”, understreker Dalby med et smil.

Partnere