Finnmarksløpet

Webshop

Finnmarksløpet til folket hele året!

Skrevet av: Niels Westphal
Dato: 24.08.2005 18:19

Dette danner utgangspunkt for et av Finnmarksløpets nye slagord. Det er et ønske og et langsiktig mål at løpet skal bli tilgjengelig for lokalbefolkning, turister og media utover løpsuka i mars. I likhet med andre hundeløp ønsker Finnmarksløpet å være synlig i lokalmiljøet på flere måter. Finnmarksløpets 25-årige historie gjør løpet til en del av Alta og Finnmarks kultur og er ikke lenger et arrangement bare for interne hundekjørere og spesielt interesserte. Løpet har blitt noe som både folk og næringslivet vil identifiseres med og som man er stolt av, også utenfor hundekjørermiljøet.

I den forbindelse var representanter for løpet ut i gågata i Alta sist lørdag med egen salg og informasjonsstand. Streifarrangementet i gågata gikk av stabelen både fredag og lørdag. Streif er et arrangementet der folk får oppleve særpreg og lokale kvaliteter knyttet til mat, kulturlandskap, historie og kultur.

Overraskende god respons
På standen i helga var Roger Dahl, årets vinner av 1000-km, Trine Lyrek, som har kjørt både Finnmarksløpet på slutten av 90-tallet og Iditarod i år, og daglig leder Hanne Rosenberg tilstede.

- Det har vært overraskende god respons på denne standen. Folk vil kjøpe Finnmarksløpsartikler og høre om løpet, sier Roger Dahl på spørsmål om hva folk er opptatt av på standen. - Jeg har pratet Finnmarksløp i flere timer og synes dette er morsomt. Jeg har også skrevet autografer, humrer Dahl før han tar i mot nye nysgjerrige.

Med Bjørnson som trekkplaster
Den noe spesielle norskfødte alaskan husky’en Bjørnson, akkurat hjemkommet fra et 8 år langt Alaska-opphold, gjorde stor suksess på standen. Han var med Lyrek og trakk folk til standen. Han elsker å bli klappet og er verdens mest sosiale og barnevennlige hund og bare sjarmerende.


Trine Lyrek er nettopp hjemkommet fra Alaska og fortalte villig til alle interesserte som besøkte
Finnmarksløpets stand i Alta sentrum lørdag 20. august. Foto: Hanne Rosenberg

- Egentlig burde han være på Finnmarksløpets markedsføringsbudsjett med egen lønn, sier Rosenberg. Han har trukket mange, både barn og voksne, hit til standen og vi er veldig fornøyd med omsetningen og oppmerksomheten vi har hatt her. Vi har også fått nye frivillige som ønsker å jobbe med løpet både fra lokalmiljøet og også fra andre steder. Bjørnsons eier og hundekjører Lyrek har også gjort en meget god jobb her. Hun er flink til å formidle sine opplevelser både rundt Finnmarksløpet og Iditarod, avslutter Rosenberg.

Partnere