Finnmarksløpet

Webshop

Tett i toppen - spenning til det siste

Skrevet av: Trond Ørslien
Dato: 09.03.2005 19:12

Finnmarksløpet 2005 drar seg mot sitt slutten, men over 80 mil ut i løpet er det fortsatt veldig tett i teten.Med fem, seks kjørere som kjemper om topplasseringene. - Når man kommer så langt ut i løpet er det avgjørende hvordan man disponerer hundenes hvile. Jo mer hvile, jo høyere fart. Forholdet mellom disse to faktorene vil være avgjørende for hvem som sikrer seg topplasseringene i løpet, det sier Finnmarksløpets ekspertkommentator, Trond Ørslien. Les hele hans analyse her.

Onsdag kveld har Roger Dahl og Harald Tunheim forlatt Varangerbotn sjekkpunkt med to timers ledelse til neste spann, en ledelse de har beholdt fram til Sirma. Harald og Roger har tatt ut like mye hvile som de andre på sjekkpunktene, så det er høyere fart i sporet som har ført dem til tettsjiktet. Som nr. 3 ut fra Varanger fosser førstegangskjører Tore Bergby avgårde med et større spann enn de to første. Tore har ligget på lur et par timer bak teten lenge nå, og spannet så meget friskt ut når han la avgårde mot Sirma. Bare 15 min senere kommer Petter Jahnsen, som har knivet i tet tidligere i løpet. Pete valgte å legge seg lengre bak i feltet og ta ut mer hvile på hundene midtveis i løpet for å holde høyere fart mot slutten. Dette strategiske valget ser ut til å lønne seg ved at han nå har høy fart i spannet. Pete kjørte over 30 min raskere enn Roger og 19 min raskere enn Harald på forrige etappe. Men kan han klare å ta inn de 3 timene han ligger etter Roger Dahl?

Når man kommer så langt ut i løpet er det avgjørende hvordan man disponerer hundenes hvile. Jo mer hvile, jo høyere fart. Herifra er det 20 mil og to sjekkpunkter fram til Karasjok som er løpets siste sjekkpunkt. Der er det obligatorisk med 8 timers stopp for alle spann, før man kjører de siste 12 milene til mål. Erfaringsmessig så vet man at det er svært lite som forandrer seg etter denne 8 trimeren, alle spann går omtrent like fort på dette siste strekket. Så det gjelder å posisjonere seg før Karasjok. Løypa i fra Varangerbotn til Karasjok er 20 mil stort sett flat, med harde spor og mye elevkjøring på Tana. Man kan ta ut hvile på Sirma etter 7 mil og Levajok etter 11 mil.

Det skal bli meget interessant å se hvordan tettsjiktet disponerer hviletiden for å komme seg først til Karasjok. Man kan kutte ned på hvilen på Sirma og Levajok, og håpe at farten ikke går for mye ned, eller man kan ta ut bra med hvile i forhold til de andre og satse på å kjøre dem inn på elveisen opp til Karasjok. Hvert år ser vi at de fleste satser bevist på en av disse to strategiene. De siste 13 milene er konstant elvekjøring monotont og tøft mentalt for både hund og kjører.

Værmeldingen melder om frisk bris, motvind på elva og mange faktorer spiller inn på hastigheten under elvekjøring i motvind. Spannstørelsen og hviletiden gir større utslag under slike forhold,men også kjørerens evne til å holde motivasjonen til seg selv og hundene oppe blir viktigere mot slutten av løpet. I år har vi et stort felt som kaster seg inn i sluttduellen om de beste plaseringene. Innen spannene kommer til Karasjok, har klinten skilt seg fra hveten

Trond Ørslien

Partnere